0

Testy fotelików samochodowych ADAC - wiosna 2018

Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018

Opublikowano 22/05/2018
Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018
 

22 maja 2018 ADAC (niemiecki Allgemeiner Deutsher Automobil-Club) opublikował wyniki najnowszych testów fotelików samochodowych. W teście wzięły udział 23 foteliki w tym po raz pierwszy, pierwszy na świecie fotelik z poduszkami powietrznymi - Maxi Cosi Axissfix Air.

Foteliki testowane były pod względem bezpieczeństwa, ergonomii, łatwości obsługi fotelika, zawartości substancji szkodliwych oraz łatwości utrzymania w czystości. Test ADAC jest o 50% bardziej restrykcyjny niż aktualna norma bezpieczeństwa R4404, dzięki czemu testy są jednymi z najbardziej znanych i respektowanych testów fotelików na świecie, honorowane w wielu krajach europejskich i nie tylko.

Trzy foteliki samochodowe wypadły w testach bardzo źle i otrzymały ocenę niedostateczną. Powłoka fotelika Concord Ultimax i-Size podczas zderzenia czołowego rozpadła się na kilka części. Przypomnijmy, że podczas testów zderzeniowych czołowych ADAC, samochód jedzie z prędkością 64km/h. Producent Concord ogłosił, że produkcja tego fotelika została wstrzymana.

Dwa pozostałe foteliki otrzymały ocenę niedostateczną ze względu na zwiększoną zawartość substancji szkodliwych. Fotelik Jane Gravity zawiera naftalen - substancję, która przyczynia się do zachorowania na raka. Natomiast tkanina w foteliku Avionaut Ultralite zawiera zbyt wysokie stężenie substancji opóźniającej palenie TCPP, która może być toksyczna i działać drażniąco na skórę i oczy. Avionaut Ultralite z bazą IQ dobrze jednak wypadł w testach zderzeniowych bocznych i przednich, jest stabilny po montażu i ma bardzo dobrą ergonomię, jeśli producent zmniejszy ilość substancji TCPP, fotelik uzyska o wiele lepszą ocenę. 

Siedemnaście fotelików w testach zostało ocenione jako “dobre” (4 gwiazdki), dwa jako “zadowalającej” (3 gwiazdki) i jeden jako “dostateczny” (2 gwiazdki).

Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018 - przetestowano 23 foteliki samochodowe

Kryteria i zasady oceny fotelika w testach ADAC

Całościowa ocena fotelika jest sumą ocen poszczególnych kryteriów. Najważniejszym wskaźnikiem jest ocena bezpieczeństwa i wpływa na 50% całościowej oceny fotelika. Obsługa wpływa na 40% oceny, natomiast ergonomia na 10%. Zawartość substancji szkodliwych i “czyszczenie” nie wpływają bezpośrednio na całkowitą ocenę fotelika i jej podwyższenie, jednak jeśli normy w tych kryteriach zostaną przekroczone, mogą wpłynąć na obniżenie oceny ogólnej właśnie jak to miało miejsce w przypadku fotelików Avionaut Ultralite i Jane Gravity.

Foteliki samochodowe, biorące udział w testach ADAC podzielone są na kategorie wagowe i wzrostowe, w zależności od tego czy fotelik spełnia normę bezpieczeństwa R44 czy R129 (foteliki i-Size). Jeśli foteliki przeznaczone są dla dzieci z kilku grup wagowych, testy przeprowadzane są dla każdej grupy osobno.

Foteliki samochodowe do testów kupowane są niezależnie w różnych sklepach, żeby uniknąć sytuacji, w której do testu trafiają inne foteliki niż rzeczywiście są na rynku. Foteliki wybierane są do testów przez instytut ADAC, zazwyczaj są to nowości, najbardziej innowacyjne foteliki lub takie, które są po prostu bardzo popularne.

Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018 - kryteria i zasady oceniania Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018 testy zderzeniowe

Wyniki testów fotelików samochodowych ADAC wiosna 2018

Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018 - wyniki

 

Testy ADAC - oceny, co oznaczają

Fotelik samochodowy oceniany w testach ADAC może zdobyć jedną z sześciu ocen:

++ sehr gut (0,5 - 1,5) - bardzo dobry

+ gut (1,6 – 2,5) - dobry

О  befriedigend (2,6 – 3,5) - zadowalający

Θ ausreichend (3,6 – 4,5) - dostateczny

– mangelhaft (4,6 – 5,5) - niedostateczny

Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018 - skala ocen

 

W jaki sposób oceniany jest fotelik w testach ADAC?

Test ADAC to tak naprawdę zestaw różnych testów, które pozwalają ocenić fotelik pod względem wszystkich branych pod uwagę kryteriów. W skład testów wchodzą testy zderzeniowe (boczne i czołowe), testy statyczne i analiza chemiczna składu materiałów, z których wykonany jest fotelik.

Crash testy (testy zderzeniowe) symulujące zderzenia boczne i czołowe sprawdzają bezpieczeństwo fotelika oraz jego ergonomię. Symulacje zderzeń bocznych wykonywane są przy prędkości 50km/h a zderzenia czołowe przy 64km/h. W każdym teście wykorzystywany jest specjalny manekin z czujnikami zlokalizowanymi w najbardziej newralgicznych punktach “ciała”. Waga i wzrost manekina odpowiadają kategorii wagowej/wzrostowej fotelika.

W testach ADAC sprawdzane są również: przebieg pasów bezpieczeństwa przez tułów dziecka, ich szerokość oraz prawdopodobieństwo nieprawidłowego montażu, stabilność zamontowanego fotelika i jego zagłówka oraz ergonomia fotelika - pozycja, pochylenie, ilość miejsca w foteliku oraz to ile zajmuje miejsca na siedzeniu samochodu.

Obsługa fotelika samochodowego sprawdzana jest w testach statycznych oraz na podstawie montażu w samochodzie czterodrzwiowym, dwudrzwiowym i furgonetce/vanie.

Analiza chemiczna ADAC sprawdza zawartość szkodliwych substancji w foteliku. Materiały, z których wykonany jest fotelik badane są na podstawie aktualnych norm i dyrektyw dotyczących produktów dla dzieci. Między innymi sprawdzana jest zawartość: PAH, ftalanów, związków zmniejszających palność, związków cynoorganicznych, związków fenolowych oraz barwników azowych i metali ciężkich.

Testy fotelików samochodowych ADAC - maj 2018 - w jaki sposób ocenia się foteliki

 

Zobacz również wyniki poprzednich testów:

Testy ADAC jesień 2017

Testy ADAC wiosna 2017