0

Foteliki samochodowe - testy bezpieczeństwa i crash testy - część II

Foteliki samochodowe - testy bezpieczeństwa i crash testy - część II

Opublikowano 05/04/2017
Foteliki samochodowe - testy bezpieczeństwa i crash testy - część II
 

ANWB - holenderskie

Tak jak poprzednie testy  - holenderski test ANWB bada foteliki kategoriami wagowymi - kiedy fotelik spełnia normę R44 oraz wzrostu, kiedy fotelik spełnia normę I-Size. W badaniach instytut ANWB pod uwagę bierze takie kryteria jak: bezpieczeństwo, obsługę, ergonomię i zawartość substancji szkodliwych. Ocena każdej cechy wyrażana jest za pomocą znaków:  ++, +, 0, -, - -

 

Foteliki samochodowe testy ANWB - holenderskie crash testy wyniki

a ocena końcowa za pomocą gwiazdek, każdy fotelik oceniany jest w skali od 1 do 5 gwiazdek.

Gdy siedzenie jest odpowiednie dla wielu grup wagowych lub posiada kilka opcji montażu ostateczny wynik to najniższy wynik w poszczególnych grupach wagowych lub rodzajach montażu.Jeżeli fotelik montowany jest za pomocą systemu Isofix, testom podlega fotelik razem ze złączami Isofix.

Foteliki do testów kupowane są z losowo wybranego sklepu internetowego, tak aby mieć pewność, że to na pewno foteliki, do których dostęp ma konsument. W zależności od rodzaju fotelika, wieku dziecka, dla którego jest przeznaczony, możliwości sposobów montażu do testów kupowanych jest od 4 do 26 fotelików samochodowych.

W testach zderzeniowych (bocznych i czołowych) wykorzystywane są dwa rodzaje nowoczesnych manekinów Q3 - symulujący 3-latka oraz Q10 symulujący 10-latka. Oba manekiny posiadają innowacyjne czujniki, które pozwalają sprawdzić co dzieje się z dzieckiem podczas kolizji.

Analiza chemiczna zawartości substancji szkodliwych w foteliku opiera się zgodnie o najnowsze wytyczne dotyczące produkcji i tekstyliów dla dzieci.

Każde z kryteriów oceny składa się z kilku cech. Każda z cech wpływa w różnym wymiarze na ocenę danej cechy:


Bezpieczeństwo

50%

Ochrona w zderzeniu czołowym

40%

Ochrona w zderzeniu bocznym

40%

Pasy

10%

Stabilność w foteliku

10%

Obsługa

40%

Możliwe błędy

40%

Zabezpieczenie dziecka

20%

Montaż fotelika

20%

Regulacja wysokości

10%

Instrukcje

8%

Czyszczenie i wykańczanie

2%

Ergonomia

10%

Przestrzeń w foteliku dla dziecka

40%

Wymagania przestrzenne w samochodzie

20%

Kąt i pozycja fotelika

20%

Wygoda

20%

Szkodliwe substancje

0%

 

Jak widać powyżej cecha: substancje chemiczne w ogóle nie wpływają na ocenę końcową fotelika, lecz jeśli nie spełniają norm mogą ją zaniżyć.

Pełne wyniki testów ANWB znajdują się tutaj.

Test Plus - do fotelików samochodowych montowanych tyłem

Test Plus (T-Standard) został stworzony przez szwedzki Instytut VTI. Test bada działanie sił oddziałujących na szyję i główkę dziecka w czasie kolizji. Test został stworzony razem ze specjalistami Volvo i przeznaczony jest dla dwóch grup wagowych fotelików: do 18kg i do 25kg. Maksymalny nacisk na kręgi szyjne 3 latka to 122kg, natomiast dla 6 latka 164kg. Większy nacisk powoduje przerwanie kręgów szyjnych dziecka.

Test Plus jest bardzo wymagający, przez co “zdało” go jedynie kilkadziesiąt fotelików na świecie, żaden montowany przodem a także wiele montowanych tyłem. Test Plus jest w tym momencie najlepszym testem do badania fotelików montowanych tyłem.

Test Plus nie bierze pod uwagę takich kryteriów jak czystość, które nie wpływają na bezpieczeństwo fotelika.

Test Plus opiera się na testach zderzeniowych symulujących czołowe i boczne kolizje. Specjalne czujniki w manekinach pokazują siłę nacisku na kręgi szyjne dziecka podczas zderzenia.

Crash testy fotelików samochodowych montowanych tyłem

Stiftung Warentest - konsumencki test fotelików samochodowych

Niemiecka organizacja konsumencka Stiftung Warentest przeprowadza testy w imieniu Międzynarodowej Organizacji Badań i Testów Konsumenckich (ICRT). Organizacja jest niezależna, żadna instytucja nie wpływa na to jakie produkty i w jaki sposób będą testowane.

Organizacja przeprowadza także swoje własne testy we współpracy z ADAC. Przeprowadzane są testy czołowe (64km/h) jak i boczne (50km/h).

Tak jak w testach ADAC, eksperci Stiftung Warentest biorą pod uwagę bezpieczeństwo, ergonomię, obsługę oraz analizę chemiczną fotelika.

Pełne wyniki testów Stiftung Warentest znajdują się tutaj.

Testy fotelików samochodowych - podsumowanie

Wszystkie powyższe testy są do siebie bardzo podobne i badają te same cechy fotelika samochodowego z wyjątkiem szwedzkiego Testu Plus. Należy pamiętać, że nie wszystkie foteliki zostały ocenione w powyższych testach. Natomiast jeśli chodzi o te przebadane i ocenione, przy wyborze powinno skupić się tylko na tych najlepiej ocenionych, szczególną uwagę zwracając na to jaką ocenę przydzielono fotelikowi za bezpieczeństwo i ergonomię.

 
Produkty z kategorii Foteliki samochodowe znajdziesz tutaj