0

Foteliki samochodowe - testy bezpieczeństwa i crash testy - część I

Foteliki samochodowe - testy bezpieczeństwa i crash testy - część I

Opublikowano 31/03/2017
Foteliki samochodowe - testy bezpieczeństwa i crash testy - część I
 

Podstawową funkcją fotelików samochodowych jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Wybierając fotelik chcemy mieć pewność, że podczas ewentualnej kolizji nasze maleństwo jest bezpieczne.

Dziecko to nie “mały dorosły”, jego anatomia różni się od dorosłej osoby. Głowa dziecka jest większa w stosunku do reszty ciała a kręgosłup, szyja i miednica bardzo delikatne, dlatego to właśnie te obszary muszą być szczególnie chronione podczas zderzeń.

Aby stwierdzić czy dany fotelik jest bezpieczny i “poradzi” sobie z zagrożeniem na drodze oraz siłą wytworzoną podczas kolizji, foteliki przechodzą wiele badań i testów w tym testów zderzeniowych. W tym artykule przybliżymy rodzaje testów, stosowane w nich kryteria oceny i doradzimy na jakie testy warto zwrócić uwagę, przy wyborze fotelika.

Należy jednak pamiętać, że testy są dobrowolne i każdy z poniższych instytutów przeprowadza je 1-2 razy do roku. Instytuty do badań wybierają zazwyczaj nowości, foteliki z innowacyjnymi rozwiązaniami lub te cieszące się dużą popularnością. Zdarza się, że w testach bada się foteliki pochodzące z marketów, aby pokazać, jakie zagrożenie może nieść ze sobą niedostatecznie bezpieczny fotelik.

Testy ADAC fotelików samochodowych: testy zderzeniowe, testy statyczne, analiza chemiczna

ADAC - niemieckie testy fotelików samochodowych

Niemiecki test ADAC jest jednym z najbardziej znanych i respektowanych testów fotelików na świecie. Testy przeprowadzane są przez Allgemeiner Deutscher Automobil-Club. Test ADAC jest o 50% bardziej wymagający i rygorystyczny niż norma R4404.

Przy ocenianiu fotelików ADAC bierze pod uwagę: bezpieczeństwo, obsługę (czy jest łatwa i intuicyjna), ergonomię, substancje szkodliwe, czyszczenie. Jeśli chodzi o substancje szkodliwe, w badaniach sprawdza się, czy materiały, z których wykonany jest fotelik są bezpieczne dla dziecka. Kryterium “czyszczenie” dotyczy tego, czy fotelik można łatwo wyczyścić i utrzymać w czystości.

Ogólna ocena ADAC jest sumą oceny poszczególnych kryteriów, jednak nie wszystkie kryteria są równie ważne. Bezpieczeństwo fotelika wpływa na 50% oceny, obsługa na 40%, natomiast ergonomia na 10%. “Substancje szkodliwe” i “czyszczenie” mają wpływ na ogólną ocenę fotelika jedynie, jeśli normy w tych kryteriach są przekroczone mogą je znacząco obniżyć.

Testy ADAC fotelików samochodowych - wyniki 2016

Foteliki w testach ADAC podzielone są na kilka kategorii ze względu na wagę lub wzrost dziecka w zależności od tego, czy fotelik spełnia normę R44 czy R129 (foteliki I-Size). Foteliki samochodowe, które dostosowane są do przewozu kilku grup wagowych dzieci, badane są osobno dla każdej z tych grup.

Fotelik samochodowy oceniany w testach ADAC może zdobyć jedną z sześciu ocen:

  • 5 (++) -Bardzo dobry
  • 4 (+) -Dobry
  • 3 (0) -Zadowalający
  • 2 (-)  -Dostateczny
  • 1 (--) -Niedostateczny

Bezpieczeństwo fotelika oraz jego ergonomia badane są w testach ADAC w testach zderzeniowych (ang. crash testy), symulujących zderzenia czołowe i boczne. Testy zderzeń bocznych wykonywane są przy prędkości  50km/h natomiast zderzeń czołowych przy 64km/h. W testach badane są: bieg pasów bezpieczeństwa przez tułów dziecka, ich rozmiar oraz ryzyko nieprawidłowego montażu; stabilność montażu fotelika oraz zagłówka a także ergonomia fotelika - jego pozycja, pochylenie, powierzchnia oraz to ile zajmuje miejsca na siedzeniu samochodu. Do każdego testu wykorzystywany jest manekin o odpowiedniej wadze i wzroście.

Obsługa fotelika sprawdzana jest w testach statycznych i próbie montażu fotelika w samochodzie czterodrzwiowym, dwudrzwiowym oraz furgonetce/vanie.

Substancje szkodliwe w materiałach, z których wykonany jest fotelik analizowane są na podstawie aktualnych dyrektyw dotyczących produktów dla dzieci. Sprawdzana jest zawartość następujących substancji: PAH, ftalanów, związków zmniejszających palność, związków cynoorganicznych, związków fenolowych oraz barwników azowych i metali ciężkich.

Pełne wyniki testów ADAC znajdują się tutaj.

ÖAMTC - austriackie testy fotelików samochodowych

ÖAMTC (OEAMTC) to testy fotelików samochodowych przeprowadzane przez austriacką organizację OAMTC. Ocena fotelika samochodowego w tym teście składa się z kilku części. Pod uwagę w badaniu, podobnie jak w teście ADAC bierze się pod uwagę: bezpieczeństwo dziecka, sposób montażu, obsługę, ergonomię/komfort dziecka w foteliku oraz zanieszczycznia. Każde kryterium oceniane jest poprzez punktację od 1 do 5. Końcowa ocena to średnia ważona powyższych kryteriów, wyrażona w postaci gwiazdek - od 1 do 5, jako rekomendacja OEAMTC.

Testy OAEMTC fotelików samochodowych - wyniki 2016

Oceny ÖAMTC - rekomendacja ÖAMTC a znaczenie:

  • 5 gwiazdek -bardzo dobry; bezpieczeństwo - 1,5/obsługa - 1,5
  • 4 gwiazdki - dobry; bezpieczeństwo - 1,5-2,5/obsługa - 1,5-2,5
  • 3 gwiazdki - satysfakcjonujący; bezpieczeństwo - 2,5-3,5/obsługa - 2,5-3,5
  • 2 gwiazdki - absolutne minimum; bezpieczeństwo 3,5-4,5/obsługa - 3,5-4,5
  • 1 gwiazdka - słaby; bezpieczeństwo  ponad 4,5/obsługa ponad 4,5

Testy OAMTC fotelików samochodowych - skala oceniania

OAMTC tak samo jak ADAC poszczególne kryteria fotelika samochodowego sprawdza podczas crash testów (bocznych i czołowych) oraz analizując zawartość substancji szkodliwych w materiale, z którego wykonany jest fotelik.

Pełne wyniki testów OAMTC znajdują się tutaj.

TCS - szwajcarskie testy fotelików samochodowych

TCS to szwajcarskie badanie fotelików samochodowych dla dzieci przeprowadzane przez instytut TCS. W testach analizuje się następujące kryteria: bezpieczeństwo, obsługę/ergonomię, zawartość substancji szkodliwych, czyszczenie/przetwarzanie. Ocena poszczególnych kryteriów wyrażana jest w %, natomiast ocena końcowa fotelika w teście TCS od 1 do 5 gwiazdek.

Testy TCS fotelików samochodowych - wyniki 2016

Oceny fotelików samochodowych w testach TCS:

  • 5 gwiazdek -  80 – 100 % - znakomity
  • 4 gwiazdki - 60 – 79 % - bardzo godny polecenia
  • 3 gwiazdki - 40 – 59 % - godny polecenia
  • 2 gwiazdki - 20 – 39 % -  warunkowo dopuszczony
  • 1 gwiazdka -  0 – 19 % - niedopuszczalny

Powyższe cechy fotelika oceniane są w testach zderzeniowych, testach terenowych oraz podczas analizy chemicznej. W testach zderzeniowych wykorzystywane są dwa rodzaje manekinów - stanowiące najmniejsze i największe dozwolone obciążenie fotelika. Testy przeprowadza się w pozycji siedzącej i leżącej/pozycji do spania. Testy statyczne i montażu fotelika przeprowadza się w kilku modelach samochodów: Opel Adam (3-drzwi), Ford C-Max (VAN) i VW Golf (5 drzwi).

Testy zderzeniowe wykonuje się dla uderzenia bocznego oraz uderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h (względnie 50km/h). Podczas badania używa się czujników przyspieszenia oraz video analizy. Zostaje także przeprowadzona subiektywna analiza stabilności montażu fotelika na siedzeniu samochodu, łatwość przeprowadzenia pasów samochodowych oraz ich regulacja wysokości, tak aby prawdopodobieństwo błędnego montażu było jak najniższe.

Oceniając fotelik pod względem obsługi i ergonomii pod uwagę bierze się takie czynniki jak jasność i czytelność instrukcji. Sprawdza się ilość możliwych błędów do popełnienia i ich wpływ na pełnienie swojej funkcji przez fotelik samochodowy. Pod uwagę bierze się także ilość miejsca dla dziecka i jego komfort w foteliku oraz to ile miejsca zabiera fotelik w samochodzie.

Analiza chemiczna fotelika sprawdza, czy zawiera on substancje szkodliwe takie jak metale ciężkie i ftalany, i czy ich ilość nie przekracza norm stosowanych w produkcji produktów dla dzieci.

W testach TCS sprawdza się także łatwość czyszczenia fotelika oraz dostępność akcesoriów, mimo że czynniki te nie mają wpływu na ogólną ocenę fotelika. Bezpieczeństwo wpływa na 50% oceny fotelika, a obsługa i ergonomia na kolejne 50%. Substancje szkodliwe, jeśli znacząco przekraczają normę mogą jedynie wpłynąć na dewaluację oceny. Na ogólny wynik fotelika samochodowego w testach TCS tak naprawdę mają jedynie bezpieczeństwo oraz obsługa/ergonomia. Substancje szkodliwe nie mają wpływu na podwyższenie wyniku, jedynie na jego obniżenie, jeśli wynik w analizie chemicznej jest niższy niż 60%.

Pełne wyniki testów TCS znajdują się tutaj.

 

Produkty z tej kategorii znajdują się tutaj.